Dział marketingu często skupia się na zwiększeniu ruchu na stronie lub witrynie, który następnie powinien zostać zamieniony na konwersję i zakupy. Jednak zwiększanie ruchu w nieskończoność nic nie da. Firmie zabraknie albo środków, albo odbiorców.
Trwały wzrost i perspektywy rozwoju czekają firmę, jeśli wysiłki zespołu zostaną skierowane na zapewnienie bardziej efektywnej obsługi bieżącego ruchu. Można to zrobić poprzez CRO (Conversion Rate Optimization), czyli optymalizację konwersji: https://sempai.pl/oferta/optymalizacja-konwersji/.
Czym jest i jak może pomóc Twojej firmie, opowiemy w tym artykule.
Czym jest optymalizacja strony internetowej?
CRO to prace nad ulepszeniem witryny lub poszczególnych stron, które prowadzone są w celu poprawy doświadczenia użytkownika, a tym samym zwiększenia liczby konwersji i sprzedaży.
3 zasady CRO to spójność, analityka, indywidualne podejście do każdego projektu (strony/landing page).
Współczynnik konwersji można obliczyć dzieląc liczbę ukierunkowanych działań przez wszystkich odwiedzających stronę w danym okresie czasu. Otrzymana wartość jest mnożona przez 100% — będzie to CRO twojej strony.
Istnieje wiele opracowań ze statystykami, które pokazują średni współczynnik konwersji w różnych branżach. Te liczby można potraktować jako tymczasowy punkt odniesienia w początkowej fazie, ale najbardziej inteligentną strategią byłoby skupienie się na swoich wcześniejszych danych. Jeśli współczynnik konwersji rośnie, znaczy, że robisz to dobrze.
3 główne korzyści z optymalizacji konwersji:
- Więcej sprzedaży na tej samej ilości ruchu;
- Wszystkie decyzje podejmowane są w oparciu o analitykę danych;
- Klienci stają się bardziej lojalni wobec firmy dzięki usprawnieniom na stronie internetowej.
Od czego zacząć optymalizację konwersji?
CRO przebiega w 5 etapach:
- Analiza stanu obecnego
Pomóc w tym może analityka i dane z CRM. Analizuj, które strony są najczęściej odwiedzane przez użytkowników, z których najczęściej wychodzą, na jakim etapie procesu kasowego udaremniają zakup. Od tych stron trzeba będzie zacząć pracę, ponieważ są one krytyczne.
- Formułowanie hipotez
Teraz masz dane, możesz zasugerować, co trzeba zmienić, aby wskaźniki poszły w górę. Ważne jest, aby hipoteza była jasna, mierzalna i ograniczona w czasie. Generalnie 1 hipoteza jest testowana przez nie więcej niż 14 dni.
- Przeprowadzanie badań
Jak wspomniano powyżej, najlepiej jest zacząć od ważnych stron i głównych aktualizacji/hipotez, a nie tylko zamieniać przyciski. Na przykład, możesz stworzyć nową stronę główną, kierować ruch na nowe i obecne strony, a następnie porównać wyniki.
- Analityka danych
Po testach masz dane surowe i nowe dane uzyskane z eksperymentów. Na ich podstawie można podjąć ostateczną decyzję, czy trzeba wprowadzić pewne zmiany.
- Wdrożenie
Po przeanalizowaniu danych podjąłeś decyzję, co wdrożyć, a czego nie. Teraz innowacje muszą zostać wprowadzone na stronie.
Nie ma granic doskonałości — dokładnie to samo można powiedzieć o współczynniku konwersji na stronie internetowej. Zadaniem zespołu marketingowego jest nie tylko wydanie budżetu na pozyskanie nowego ruchu, ale także kompetentna praca z obecnym ruchem. Aby to zrobić, należy stale optymalizować strony w serwisie, testować różne hipotezy i wdrażać zmiany.